sunnuntai 31. heinäkuuta 2011

pitkästä, pitkästä aikaa

Ihan kuin olisin sanonut tämän joskus ennenkin... Aika kuluu, enkä minä oikein taida pysyä perässä. Seuraan edelleen aktiivisesti muiden blogeja ja olen monta kertaa ollut aikeissa kirjoittaa tänne, mutten aikoihin ole saanut aikaiseksi. Jospa tästä innostuisin taas.

Painoasiat ovat hiljaisuudesta huolimatta oikein hyvällä tolalla. Paino kieputteli pitkään 63 kilon tienoissa, mutta tällä viikolla vaaka on kolmena aamuna näyttänyt lukemia 62 - 62,5 kg. Paino siis tippuu, vaikken kovin aktiivisesti sitä tiputakaan. Tämä kai juuri onkin sen pysyvän elämänmuutoksen tarkoitus. Huippupainosta on siis tultu alaspäin seitsemisen kiloa enkä voi olla muuta kuin tyytyväinen. Olen varmasti joskus sanonut, että todellinen ihannepainoni olisi 57 kiloa, mutta sen verran olen viimeksi painanut varmaan yläasteella. Olen varsin lyhyt ja painoindeksin mukaan voisin painaa 46,2 kiloa ja olla silti normaalipainoinen (indeksi vähän yli 18,5). Kun katson peiliin, en kyllä näe, mistä ihmeestä tuon yli 15 kiloa voisi vielä ottaa pois enkä sitä todellakaan tavoittelekaan. Haluaisin olla hoikka, mutta terveen, naisellisen ja urheilullisen näköinen. Tällä hetkellä näyttää jo ihan hyvältä. Kun ehdin, nappailen taas kuviakin joku päivä.

Syömiset menevät omalla painollaan, olen vähitellen siirtynyt syömään melkein kokonaan kasvisruokaa. Juotavan maidon olen vaihtanut soija-, riisi- ja kauravalmisteisiin, koska vatsani voi näin huomattavan paljon paremmin. Juustoa syön edelleen, samoin jugurttia ja jäätelöäkin olen syönyt tänä kesänä enemmän kuin moneen vuoteen. Syön myös paljon luomukananmunia ja silloin tällöin kalaa, mutta muuten oikeastaan pelkkää kasvisruokaa. Herkkujen syöntiä en ole pahemmin rajoittanut, mutta eipä niitä enää samalla tavalla tee mielikään kuin aiemmin. Huomasin juuri, että suklaata en oikeastaan enää osta koskaan. Eniten olen nyt kesällä herkutellut jäätelöllä ja lakritsilla, joka ei kyllä tee hyvää helposti nousevalle verenpaineelle (jota en ole päässyt pitkään aikaan mittaamaan, on toivottavasti pysynyt ihan aloillaan)

Liikkuminenkin on ollut fiilispohjaista. Olen pelannut jalkapalloa pari kerran-pari viikossa koko kesän ajan. Toukokuussa juoksin HCR-puolimaratonin ja syyskuussa olen menossa Espoon rantamaratonin puolikkaalle. Teetin vasta uuden saliohjelman, mutta joogaan en ole päässyt koko kesänä. Pyöräilisin mielelläni, mutta pyörääni pitäisi vähän huoltaa ja olen ollut hieman laiska sen kanssa...

Painon putoaminen näkyy vaa'alla ja peilissä, mutta myös vaatteissa. Vanhat motivaatiofarkut solahtivat viime viikolla jalkaan kuin itsestään ja huomaan, että valitsen kaupassa helposti liian isoja vaatteita sovitettavaksi. Myös olo on hyvä ja tyytyväinen ja erilaisia hankaluuksia on ollut ainakin nyt kesällä paljon helpompi kestää, kun mieli on ollut reipas ja kevyt. Tällä linjalla on siis hyvä jatkaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti